COVID-19. Mesures de Seguretat per accedir a L’Auditori de Barcelona. MÉS INFO

Enrere

Thomas Adès dirigeix l'OBC i interpreta el Winterreise de Schubert amb Ian Bostridge a L'Auditori

Aleix Palau
Thomas Adès dirigeix l'OBC i interpreta el Winterreise de Schubert amb Ian Bostridge a L'Auditori

El compositor, director i pianista Thomas Adès fa una estada d'una setmana a L'Auditori per dirigir un programa amb l'Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya i interpretar el Winterreise de Franz Schubert al costat del tenor Ian Bostridge. Amb aquestes dues cites, Adès tanca el retrat iniciat l’any passat.
Thomas Adès és un dels compositors més destacats de l'actualitat. La seva música eclèctica, proliferant i heterodoxa planteja un recorregut sonor a través d'estructures transposades, polaritats que s'atreuen i es repel·leixen, punts de mira pròxims i llunyans alhora.

Els dies 5 i 6 de novembre dirigirà l'OBC amb algunes de les seves obres, com l'estrena nacional del Märchentänze, concert per a violí i orquestra, encarregat a Adès conjuntament per L’Auditori, la Finnish Radio Symphony Orchestra, la Danish National Symphony Orchestra i la Göteborgs Symfoniker, i que compta amb el violinista finlandès Pekka Kuusisto com a solista. També dirigirà una suite orquestral basada en la seva òpera de cambra Powder Her Face, títol amb una trama argumental basada en l'escandalós divorci de l'aristòcrata Margaret Campbell, duquessa d'Argyll. Completarà el programa el primer dels Mephisto-Walzer de Franz Liszt, anomenat Der Tanz in der Dorfschenke (El ball a la taverna del poble) i la suite del ballet Les biches de Francis Poulenc.

El 9 de novembre Adès serà a la temporada de Cambra de L'Auditori al costat del tenor Ian Bostridge. Plegats interpretaran l'obra cabdal de Franz Schubert, el seu Winterreise. Aquest és el cicle de lieder més complex, enigmàtic i ombrívol. Escrit al final de la seva vida, curta i intensa, consta de 24 cançons sobre poemes de Wilhelm Müller que superen, amb escreix, el plany per un desengany amorós i ens connecten amb una dimensió emocional molt més profunda i transcendent. Ian Bostridge n’és un dels intèrprets més celebrats de l’actualitat i amb ell podrem descobrir la faceta menys coneguda de Thomas Adès, la de pianista.


Sobre Thomas Adès
Va néixer a Londres el 1971. És un prestigiós compositor i intèrpret que treballa sovint amb orquestres, companyies d’òpera i festivals de renom mundial.

Algunes de les seves obres per a orquestra són Aysla (1977), Tevot (2007), Polaris (2011), el concert per a violí Concentric paths (2005), el concert per a piano amb imatge en moviment In seven days (2008), Totentanz per a mezzosoprano, baríton i orquestra (2013) i el Concert per a piano i orquestra (2019), estrenades per les orquestres i festivals més importants del món. Entre les seves obres també destaquen moltes peces de cambra i per a solistes.

Adès és soci artístic de l’Orquestra Simfònica de Boston des del 2016 i la dirigeix a Boston i Tanglewood, interpreta música de cambra amb els músics de l’orquestra i dirigeix el Festival de Música Contemporània que se celebra a l’estiu. També ensenya piano i música de cambra al Seminari Internacional de Músics de Prussia Cove.

Dirigeix sovint les orquestres filharmòniques de Los Angeles, San Francisco i Londres, les orquestres simfòniques de Boston, Londres, la BBC, la Ràdio Finesa i la Ciutat de Birmingham, la Reial Orquestra del Concertgebouw, la Gewandhaus de Leipzig i l’Orquestra de Santa Cecilia. Adès ha dirigit i es posarà al capdavant de les orquestres filharmòniques de Radio France, Viena, Elba de la Ràdio del Nord d’Alemanya (NDR) i la de Cambra Alemanya de Bremen. La temporada 21-22 ha dirigit l’estrena mundial del seu ballet The Dante project (El projecte Dante) a la Royal Opera House de Londres, amb la coreografia de Wayne McGregor.

Ha rebut molts guardons, com el premi Grawemeyer per Aysla (1999); el premi a grans composicions de la Reial Societat Filharmònica per Aysla, The tempest (La tempesta) i Tevot; el premi Ernst von Siemens per Arcadiana, i el Premi al Millor Compositor Britànic per The four quarters (Els quatre quarts), entre molts altres. El 2015 va ser guardonat amb el prestigiós premi musical Léonie Sonning i el gener del 2021 va ser jurat del premi de composició Toru Takemitsu.