COVID-19. Mesures de Seguretat per accedir a L’Auditori de Barcelona. MÉS INFO

Enrere

El gran simfonisme torna a L’Auditori en una temporada amb l’Amor i l’Odi com a protagonistes

Aleix Palau
El gran simfonisme torna a L’Auditori en una temporada amb l’Amor i l’Odi com a protagonistes

L’Auditori aborda el segon moviment d’una programació estructurada en tres temporades consecutives i dissenyada a partir d’un relat artístic unitari. Un recorregut musical inspirat en un cicle vital de tres fases representat per un procés de gènesi (Temporada 2020-2021: Creació), desenvolupament (Temporada 2021-2022: Amor i Odi) i final (Temporada 2022- 2023: Mort o Retorn).



Patricia Petibon, Evgeny Kissin, Alondra de la Parra, Juanjo Mena, Denis Khozhukin, Janine Jansen, Pierre-Lauren Aimard, Sheku Kanneh-Mason, Ian Bostridge, Kings of Convenience, Patricia Kopatchinskaja, Xavier Sabata, Jon Hopkins, Nicola Benedetti, Jordi Savall, Marco Mezquida, Annette Dasch, Núria Rial, Andrés Orozco-Estrada, Kian Soltani, Dietrich Henschen, María José Llergo, Trevor Pinnock, Siobhán Stagg, Thomas Adès i Nicolai Lugansky, artistes destacats de la temporada.

L’Auditori amplia el seu compromís amb la igualtat de gènere a les orquestres i convida 9 directores per dirigir l’OBC. A més, aposta per les compositores amb noms com Lili Boulanger, Sofia Gubaidulina, Andrea Tarrodi, Betsy Jolas, Raquel García-Tomás, Mariona Vila o Kaija Saariaho.

L’Orquestra del Mariïnsky i les simfòniques de Viena, Düsseldorf i Stuttgart visiten L’Auditori amb els seus titulars: Valéry Gergiev, Andrés orozco-Estrada, Ádám Fischer i Teodor Currentzis.

Es realitzaran 430 concerts, 16 estrenes mundials, 14 estrenes nacionals, 17 encàrrecs i 32 projectes.

Bernat Vivancos i Joan Magrané, Compositors Convidats de la temporada.

Coencàrrecs a creadors internacionals, com Thomas Adès i Luca Francesconi, i col·laboracions amb les simfòniques de Bamberg, Goteborg o Radio France i LA Phil.

Gira a Escandinàvia amb l’OBC i Juanjo Mena. Un viatge que pivota entre la Elbphilharmonie d’Hamburg i el Konserthuset d’Estocolm.

El Festival Emergents ofereix una Marató de música de cambra amb el present i el futur del talent local i internacional.




L’Auditori aborda el segon moviment d’una programació estructurada en tres temporades consecutives i dissenyada a partir d’un relat artístic unitari. Un recorregut musical inspirat en un cicle vital de tres fases representat per un procés de gènesi (Temporada 2020-2021: Creació), desenvolupament (Temporada 2021-2022: Amor i Odi) i final (Temporada 2022- 2023: Mort o Retorn). Tres conceptes interrelacionats que hauran articulat tota la programació de l’equipament entre setembre de 2020 i juliol de 2023. D’aquesta manera, la present temporada centra l’atenció en els conceptes d’Amor i Odi com a motor de les passions o polarització d’energies oposades, com la concòrdia i la discòrdia dels grecs o com a idea metafòrica per explorar altres perspectives des de l’univers harmònic.

De Mozart a Brahms, Rakhmàninov o Adès, en aquesta temporada torna el gran simfonisme a L’Auditori i es fa una aposta important pel patrimoni i la nova creació, amb noms com Joan Magrané i Bernat Vivancos, Compositors Convidats de la temporada, i amb coencàrrecs amb creadors internacionals de primera línia, com Thomas Adès i Luca Francesconi.

A més, músics com Matthias Pintscher, Ilan Volkov, Thomas Adès, Ian Bostridge, Nicola Benedetti o Denis Kozhukhin participaran en més d’un projecte durant la temporada, fet que permetrà que es generin veritables retrats d’artista al seu voltant.
Un dels plats forts d’aquest segon moviment, serà la gira a Escandinàvia de l’OBC amb l’extraordinari director Juanjo Mena i el violoncel·lista Pablo Ferrández, que visitaran algunes de les grans sales de referència europees, com la nova Elbphilharmonie d’Hamburg.

El cor humà: motor de les passions de la temporada
Un cor humà que batega amb força és la imatge icònica que acompanyarà aquest Segon moviment: Amor i Odi de L’Auditori. La creativitat dissenyada per l’agencia de publicitat GAS, que va resultar guanyadora del concurs organitzat per L’Auditori i el FAD la temporada passada, està concebuda en forma de trilogia de la mateixa manera que el projecte artístic. L’espot de la temporada mostra la diversitat del públic de L’Auditori i les emocions que la música ens permet experimentar al llarg de la nostra vida. Ha estat rodat amb la càmera ALEXA Mini LF, utilitzada en produccions tant cèlebres com la pel·lícula 1917 guanyadora de tres Premis Òscar, que proporciona una textura i una colorimetria que ajudava a emfatitzar les emocions dels protagonistes.

La diagonal continua sent un element gràfic esencial en la nova imatge amb múltiples significats: la cruïlla entre els nombrosos tipus de músics i públics que es troben a L’Auditori i la posició estratègica de l’equipament en la nova intersecció que genera la plaça de les Glòries com a pull cultural.

L’Auditori: compromís amb la igualtat de gènere
L’Auditori és una de les institucions musicals europees que més passes està fent per assolir una major presència de directores d’orquestra. En aquest sentit, a la temporada 2021-22 l’Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya rebrà nou directores convidades, dada que suposarà un 37% de les batutes que acollirà la formació. Anja Bihlmaier, Alondra de la Parra, Ruth Reinhardt, Tabita Berglund, Anna-Maria Helsing, Laurence Equilbey, Stephanie Childress, Lina González-Granados i Giedré Slekyté, es posaran al capdavant de l’OBC.

En el mateix sentit, la presència de compositores actuals i del passat és cada vegada més freqüent en la programació de la casa. Això ho veiem amb la presència de creadores com Lili Boulanger, Sofia Gubaidulina, Andrea Tarrodi, Betsy Jolas, Raquel García-Tomás, Louise Farrenc, Mariona Vila o Kaija Saariaho, entre altres.


Joan Magrané i Bernat Vivancos, Compositors Convidats
Joan Magrané (Reus, 1988) i Bernat Vivancos (Barcelona, 1973) són els Compositors Convidats de la propera temporada de L’Auditori. Els autors intervindran en 9 programes de la programació de la casa, des de l’OBC a la Banda Municipal, passant per la temporada de Cambra o el Festival Llums d’Antiga, i oferiran obres d’estrena i altres títols que ja tenen en catàleg. Aquesta temporada és també la cloenda del retrat iniciat l’any passat a dues veus ben singulars del panorama internacional: Cassandra Miller i Thomas Adès.

L’estada de Magrané a L’Auditori inclou la presentació a Catalunya d’Obreda per a orquestra, així com l’estrena de dos encàrrecs de la mà de l’OBC amb el Cor de L’Auditori i també el prestigiós conjunt Graindelavoix. Respecte a Vivancos, al llarg d’aquesta temporada sonaran vuit obres de l’autor, cinc de les quals en primícia absoluta, com Organis Aurea, títol que estrenarà la Banda Municipal i en la qual Vivancos emula la sonoritat de l’orgue.


El patrimoni català serà present a 32 programes
La temporada 2021-2022 inclou trenta-dos concerts amb obres vinculades al patrimoni català, ja siguin històriques com estrenes mundials i encàrrecs.

Les obres dels Compositors Convidats Bernat Vivancos i Joan Magrané, destaquen en nombre però també per oferir diàlegs amb altres partitures, com entre Nigra sum pulcra est de Vivancos i els madrigals de Carlo Gesualdo o l’estrena de Magrané i els Tenebrae responsoria del mateix autor italià dins del cicle de Música Antiga.

La temporada de l’OBC inclou diverses estrenes d’autors catalans; en són una bona mostra In luce praesenti de Miquel Oliu, Tres amores oscuros d’Enric Palomar o L’harmonia de les formes de Jordi Cervelló. I la Banda Municipal, que ja ofereix habitualment un ampli repertori d’autors locals, presenta la versió per a banda del Concert per a flauta, op. 72 de Salvador Brotons i Tres paisatges pictòrics per a marimba i banda d’Albert Guinovart. Una altra particularitat és que El amor brujo de Manuel de Falla i Don Joan de Richard Strauss s’interpretaran en les instrumentacions històriques de Joan Lamote de Grignon revisades pel director titular, José R. Pascual-Vilaplana.


L’OBC, de gira per Escandinàvia amb Juanjo Mena i música de Robert Gerhard
Aquesta temporada l’Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya oferirà vint-i-set programes i tres concerts al Festival Mozart Nits d’Estiu. A més, la formació realitzarà una gira per Escandinàvia, on oferirà sis concerts.

Batutes com Pinchas Zukerman, Alondra de la Parra, Ludovic Morlot, Ilan Vokov, Matthias Pintscher, Nuno Coelho o Anja Bihlmaier, es posaran al capdavant de solistes com Sheku Kanneh-Mason, Marco Mezquida, María José Llergo, Patricia Kopatchinskaja, Ian Bostridge, Pierre-Lauren Aimard o Pablo Barragán. A més, cal destacar la presència de dos músics de l’OBC que realitzaran dos programes com a solistes dintre de la temporada: el flautista Francisco López i el viol·loncelista José Mor.

Respecte al repertori, el Don Quixote de Strauss, Schéhérazade de Rimski-Kórsakov, Daphnis et Chloé de Ravel, Les sacre du printemps de Stravinsky, els Romeu i Julieta de Txaikovski i Prokofiev, el Concert per a violoncel d’Elgar o les simfonies de Brahms, compartiran programa amb obres de nova creació de Luca Francesconi, Thomas Adès, Joan Magrané, Bernat Vivancos, Jordi Cervelló, Enric Palomar, Miquel Oliu o Benet Casablancas.

Després de l’èxit de la seva gira al Japó, l’OBC viatja a Escandinàvia del 19 al 26 d’abril de 2022. En aquesta ocasió estarà capitanejada per un dels directors espanyols més rellevants del panorama actual, Juanjo Mena. La formació visitarà Alemanya, Suècia i Finlàndia, concretament les ciutat d’Hamburg, Aarhus, Aalborg, Hèlsinki, Estocolm i Tampere. Els acompanyarà el violoncel·lista Pablo Ferrández, que interpretarà el Concert per a violoncel i orquestra de Saint-Saëns i completarà el programa la Simfonia fantàstica de Berlioz i les Danses de Don Quixote de Gerhard.


Festival Rakhmàninov amb l’OBC, Nicolai Lugansky i Denis Kozhukhin
El 2023 es commemorarà el 150è aniversari del naixement i també el 80è aniversari de la mort de Serguei Rakmàninov, un dels pilars de la música russa i occidental. L’OBC s’anticipa a aquesta commemoració amb un Festival Rakhmàninov que repassarà les grans obres simfòniques i pianístiques d’aquest autor.

Del 4 de març al 5 d’abril de 2022, el Festival permetrà veure la integral de concerts per a piano del compositor a mans del pianista Denis Kozhukhin i amb la direcció de Matthias Pintscher i Kazushi Ono. A més, l’OBC interpretarà també les Danses simfòniques de Rakhmàninov. Dintre del Festival, el pianista Nicolai Lugansky serà a la Sala 2 per fer sonar els Preludis i els Études-tableaux de Rakmàninov, obra cabdal del músic rus.


Festival Mozart Nits d’Estiu
Per segon any, l’Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya suma a les seves forces el bo i millor dels intèrprets i directors mozartians del moment, tant de fora com de casa, per endinsar-se en la música i el context de Wolfgang Amadeus Mozart.

El Festival Mozart Nits d’Estiu oferirà tres programes entre el 30 de juny i el 16 de juliol amb tres batutes fonamentals en el coneixement d’aquest repertori, de la veterania i la reputació internacional de Trevor Pinnock i Laurence Equilbey, a l’esperit regenerador de Dani Espasa.

Tot plegat amb tres solistes tan consolidats com són el violoncel·lista Kian Soltani, la violinista Nicola Benedetti i l’arxiconeguda soprano Patricia Petibon. Músiques de Mozart, Haydn, Farrenc, Baguer, Gluck i Thomas Adès ompliran l’estiu barceloní amb concerts a la Sala 1 Pau Casals de L’Auditori i el Palau de la Música Catalana.


Orquestres internacionals: Mariïnsky, Viena, Düsseldorf i Kissin
El cicle de les Orquestres Internacionals a L’Auditori és un dels referents indiscutibles de la música clàssica de Barcelona gràcies a l’esforç conjunt de L’Auditori, Ibercamera i BCN Clàssics.

Durant la temporada 21-22 visitaran la Sala 1 Pau Casals formacions orquestrals europees tan destacades com l’Orquestra del Teatre Mariïnski i les simfòniques de Stuttgar, Viena i Düsseldorf, les quatre amb els seus titulars: Valéry Gergiev, Teodor Currentzis, Andrés Orozco-Estrada i Ádám Fischer. A més, en solitari, tornaran a L’Auditori els genials pianistes Eugeny Kissin i András Schiff.

Les propostes d’aquestes formacions també giraran al voltant de la dualitat amor-odi, amb obres tan intenses com la Setena simfonia de Beethoven, la Simfonia n. 5 de Mahler o Vida d’heroi de Strauss.


La Banda Municipal de Barcelona aposta pel patrimoni i la nova creació
La Banda Municipal de Barcelona ofereix vint-i-sis programes on mostrarà, dins de la temàtica amor-odi, unes propostes sonores que segueixen amb diversos paràmetres que ja venen treballant, com fer visible la potencialitat de l’orquestra de vent i percussió, la recuperació, promoció i adequació del patrimoni musical, la difusió del repertori actual per a banda i la presència de solistes i directors internacionals.

La formació que encapçala Rafael Pascual-Vilaplana, abordarà un repertori que la portarà a visitar des de Falla a Bernstein, de Berlioz a Prokófiev, de Wagner a Schoenberg.

A l’igual que l’OBC, la Banda Municipal també fa una aposta important per les obres del gran repetori, com la Rapsòdia sobre un tema de Paganini de Rakhmàninov, West Side Story de Bernstein, El amor brujo de Falla, la sarsuela Cançó d’amor i de guerra de Martínez Valls o el Concert per a violoncel d’Elgar. Tot plegat amb la barreja de noms propis del llenguatge bandístic com Husa, Reed, Valero-Castells, Brotons o Sparke, que és Retrat d’artista de la Banda i dirigirà una estrena absoluta. A més, la Banda farà una estrena de Bernat Vivancos, compositor convidat de L’Auditori, i també d’Albert Guinovart.

Entre els directors que dirigiran la formació, a Banda del titular, José Rafael Pascual-Vilaplana, i del sotsdirector, Carlos Ramón, cal destacar Philip Sparke, Josep Caballé, Henrie Adams, Baldur Brönnimann, Juan Miguel Romero i Salvador Brotons.

En l’apartat solístic hem d’anomenar el violoncel·lista Asier Polo, el marimba Conrado Moya, el pianista Jean-François Dichamp, els trombonistes Polina Tarasenki i Iván Plaus i les veus de la soprano Miren de Miguel i el baríton Toni Marsol, entre altres.


Música Antiga amb Savall, Koopman, Rial i Sabata
La temporada de Música Antiga de L’Auditori està marcada per aquest doble signe que conformen l’amor i l’odi i és reflex de les tendències locals i internacionals en la interpretació dels grans mestres del passat. Dotze cites abordaran aquest repertori des del cicle de Música Antiga i també a través del Festival Llums d’Antiga i el Festival Emergents.

La presència de Jordi Savall serà, una temporada més, un pilar fonamental amb la continuació de la seva integral de simfonies de Beethoven, ara amb el torn de la Sisena i la Setena, i la seva lectura del Rèquiem de Mozart. Per la seva banda, el director i clavecinista Dani Espasa i Vespres d’Arnadí ens portaran l’Amadigi di Gaula händelià amb les veus de Xavier Sabata i Núria Rial. També Ton Koopman, pal de paller de la recuperació historicista, serà a L’Auditori en el marc del Festival Bachcelona. En el marc del Festival Emergents, gaudirem de la Jove capella Reial de Catalunya i de la flautista de bec Lucie Horsch i el llaütista Thomas Dunford.

És així com els concerts dedicats a aquesta música permetran al públic endinsar-se en l’obra dels polifonistes castellans, aturant gran part de la mirada en l’obra corprenedora i fascinant de Gesualdo, passant pels mestres de la cantata francesa i germànica, els duets de cambra de l’influent i polièdric Steffani, els planys i les follies instrumentals de la gran tradició europea de la improvisació i la fantasia fins arribar a dues de les obres litúrgiques més importants de Mozart, com són l’anomenat Rèquiem i la inacabada i sublim Gran Missa en do menor.

La música de Gesualdo protagonitza el Festival Llums d’Antiga
Per la seva banda, amb sis concerts, el Festival Llums d’Antiga celebrarà la seva quarta edició repartit entre tres dels edificis medievals més fascinants de Barcelona: la Capella de Santa Àgata, la Basílica de Santa Maria del Pi i el Monestir de Sant Pau del Camp.

El compositor Carlo Gesualdo serà el protagonista de dos dels concerts, interpretats per dues de les formacions vocals més apreciades del moment: Exaudi Vocal Ensemble i Graindelavoix.

La Grande Chapelle d’Albert Recasens obrirà el Festival i Jordi Savall, en format cambrístic, explorarà l’art de la variació i la improvisació del segle XVII europeu. Le Consort, amb la soprano Emmanuelle de Negri, viatjarà per les melodies del barroc francès. Per acabar, els germans Zapico, Forma Antiqva, interpretaran, acompanyats pel contratenor Carlos Mena i la soprano Eugenia Boix, duets de Steffani.


Música de Cambra amb una marató d’artistes Emergents
La temporada de Música de Cambra comença emmarcada en l’Any Gerhard, que commemora el 125è aniversari del naixement de Robert Gerhard i Ottenwalder, un dels compositors catalans i europeus més importants del segle XX. El programa destaca per la interpretació de la música vocal del compositor vallenc amb les veus de la soprano Maria Hinojosa i la mezzo Anna Alàs.

El Viatge d’hivern de Franz Schubert, amb Ian Bostridge i Thomas Adès, ens oferirà una altra perspectiva d’aquests dos artistes que també formaran part de la temporada de l’OBC.

Grans intèrprets com Janine Jansen o Nikolai Lugansky ens transportaran al gran repertori romàntic amb incursions al segle XX, de Brahms a Rihm i de Schubert a Rakhmàninov. Amb els quartets Hanson i Casals torna el quartet de corda, tant amb plantilla clàssica com ampliat a quintet i a doble quartet. I és que aquesta formació presentarà un dels plats forts de la temporada: una marató de cambra d’un dia dintre del Festival Emergents. Un autèntic banquet musical per descobrir talents locals i internacionals. El festival recorre el repertori clàssic sense oblidar l’impuls de la creació contemporània amb l’estrena nacional d’obres de Mark Simpson i de Tebogo Monnakgotla. En aquest sentit, la temporada de cambra es fixarà especialment en compositores de diferents èpoques, com Jane Vignery, Sofia Gubaidulina, Clara Schumann, Alma Mahler, Ilse Weber, Matilde Salvador, Pauline Viardot o Mariona Vila.

La música coral també hi participa amb dos concerts del Cor VEUS dels Amics de la Unió i el Cor de L’Auditori, respectivament. També recollirem els fruits de les col·laboracions entre L’Auditori i diverses entitats, com l’Associació Joan Manén, Joventuts Musicals de Catalunya, el cicle ECHO (European Concert Hall Organisation) Rising Stars o el Concurs Maria Canals.


Neix el Cor de L’Auditori
Aquesta temporada neix el Cor de L’Auditori, una nova vèrtebra dins de l’extens engranatge de la casa, que se suma a la rica tradició coral de Catalunya. Un instrument que ha de permetre assolir produccions simfonicocorals de gran nivell, en col·laboració amb altres cors destacats de l’ecosistema musical de la ciutat.

La nova formació, dirigida per Xavier Pastrana, és un cor professional que participa en tres concerts durant la temporada 2021-2022; dos amb l’OBC i un concert a cappella. Amb l’OBC, farà l’estrena mundial d’una nova creació encarregada al compositor convidat de la temporada, Joan Magrané. A més, s’abordarà La pesta, obra de maduresa de Robert Gerhard, basada en la novel·la homònima d’Albert Camus i de radical actualitat en el context que ens ha tocat viure, que comptarà amb la narració de l’actor Pere Arquillué. Per la seva banda, el programa a veu sola centra la seva atenció en l’obra coral de Manuel Oltra i celebra el centenari del seu naixement amb un enregistrament que es publicarà en format digital amb el segell de L’Auditori.


Sampler Sèries: la nova creació més puntera
El cicle Sampler Sèries presenta un recorregut agosarat de tretze concerts per la densa selva dels espais sonors. Un entorn en què la relació entre producció i reproducció s’ensorra, la frontera entre lectura i escriptura es difumina i on la composició és sempre una explosió de l’escolta.

Des dels espais espirals de Plus Minus (1963) de Karlheinz Stockhausen fins als decapatges de la memòria i l’escriptura amb vinils de Philip Jeck i Otomo Yoshihide, l’apropiació, absorció, préstec i reintegració del material es combina amb la projecció d’arquitectures subjectes a equilibris tensos, a forces contraposades i complementàries.

La reproductibilitat tècnica eixampla l’horitzó de coordenades possibles, i permet una deconstrucció de la narrativa tradicional, com fa Bernhard Lang a través del muntatge cinematogràfic a Monadologie XVIII, o Cassandra Miller amb l’ús d’enregistraments.
El ressò de la reproductibilitat es manifesta també en la revisió del concepte de variació que planteja John McGuire a 48 Variations for two pianos, o en l’exploració acústica de la guitarra elèctrica de Ferran Fages.


Sit Back: per seure i gaudir de les millors condicions acústiques
El cicle Sit Back presenta nou concerts durant la temporada 21-22. El duet Kings of Convenience inaugurarà amb la presentació de les cançons del seu esperat cinquè disc d’estudi. Pol Batlle i Rita Payés, presentaran a Barcelona el seu treball conjunt. Jon Hopkins donarà a conèixer la seva obra més recent, Polarity, que fusiona els dos vessants de l’artista: el més fràgil i el més sever. Pau Vallvé acomiadarà la gira de La vida és ara, l’última referència que signa l’artista multiinstrumentista i que, proveït aquí només de veu, guitarra i caixa de ritmes, destaca com el seu disc més madur i pletòric.

L’espectacle de Miquel Serra i amics, planteja una festa de celebració del talent musical emergent i consolidat balear que repassarà el cançoner de l’artista eivissenc, així com el seu darrer disc Cançons de Joan Serra de composicions del seu germà. En la proposta de cançó popular Coros de medianoche, liderada per Enric Montefusco, hi trobarem també els seus admirats Niño de Elche, Albert Pla, Maria Arnal, Nacho Vegas i Los Hermanos Cubero.
El cicle culminarà amb la posada en escena del projecte Amor Odi Radioshow, un programa de ràdio en directe, codirigit íntegrament per dones que, tot alternant el format periodístic d’entrevistes i les actuacions d’una banda creada per a aquesta ocasió especial, convidarà a debatre i reflexionar sobre la dicotomia amor-odi i el tractament d’aquest relat al llarg de la història de la música moderna.

El cicle Sit Back compta amb la col·laboració de Primavera Sound, Radio Primavera Sound, Cruïlla i Vida Records & Friends.


Sessions, l’espai per les músiques improvisades
Les Sessions també recullen l’amor i l’odi que marca la línia de la temporada 21-22. L’amor que sorgeix de l’admiració serà present en la revisió que el pianista de jazz Xavi Torres ha fet d’algunes de les sonates de Ludwig van Beethoven en format trio. De l’admiració parteix també Suite Lucía, l’espectacle amb el qual L’Auditori i Ciutat Flamenco reten homenatge a Paco de Lucía de la mà de Joan Albert Amargós i una big band formada per estudiants del Taller de Músics i l’ESMUC.

Les Sessions ens conviden una temporada més a descobrir el nou talent internacional i local. La guitarrista Mary Halvorson, una de les intèrprets més interessants de l’escena jazzística de Nova York, ens presentarà un atrevit experiment en forma de cançons titulat Code Girl. El pianista armeni Tigran Hamasyan ens oferirà una visió enèrgica del jazz en la qual fusiona improvisació, música folklòrica, electrònica i rock progressiu.

També la pianista i cantant barcelonina Lucia Fumero deixa que els seus referents musicals, provinents del folklore, el jazz i la música clàssica, corrin en llibertat pels corredors particulars d’una mirada universal en el seu projecte de debut. L’ESMUC Jazz Project realitza una mirada cap endins per celebrar el 20è aniversari de la institució i mostra el talent generat a l’escola de la mà dels seus directors Francesc Capella, Joan Díaz, Joan Monné, Joan Sanmartí i Lluís Vidal.

Més problemàtica resulta la visió de l’amor del cantaor Israel Fernández, la qual expressa en unes cançons plenes de dolor, pèrdua i desesperança. Les veus del duo Tarta Relena, per la seva banda, dibuixen un escenari ple de matisos en el qual tan aviat s’abracen com es traven en nusos.

En l’àmbit local, gaudirem de tres de les darreres formacions de jazz que han sorgit dels centres d’estudis musicals superiors catalans. Són el Toni Mora Big Babo de l’ESMUC, l’Ernest Pipó Negro Spirituals del Taller de Músics i el Premi Extraordinari de Jazz i Músiques Modernes que el Conservatori Superior del Liceu concedeix cada any a alguns dels seus alumnes més destacats.


Escenes: tres projectes per al diàleg entre música i arts escèniques
Escenes és la programació de L’Auditori dedicada a fomentar el diàleg entre la música en directe i les arts escèniques. Enguany podrem veure tres propostes que començaran amb el grup de percussió FRAMES Percussion i el ballarí i coreògraf Albert Quesada. L’un i els altres s’uneixen en un projecte per a sis músics i tres ballarins originat a partir de la peça “Timber” (2009), de Michael Gordon. Aquesta experiment inclou des d’una dansa molt pròxima a l’espectador i una amplificació sonora amb un dispositiu d’àudio 3D que permet apreciar els subtils i delicats canvis d’aquesta obra.

Una altra fusió es donarà entre la directora i mediaturga Sara Serrano, l’actor i creador David Climent (loscorderos.sc), el músic i performer Adriano Galante (Seward) i l’arquitecta i dissenyadora Alessia Schoor. Tots ells aixequen “Demoledora”, una peça que des de les seves quatre perspectives artístiques: el moviment, la mediatúrgia, l’arquitectura i el so, exploren el tema de l ’habitatge digne i no digne.

I, finalment, comprovarem a qui vol sumar a la seva investigació sonora constant la Clara Aguilar per reflexionar sobre el relat d’amor i odi.


Festival Emergents, el millor talent de l’actualitat
Després de cinc anys de trajectòria, el Festival Emergents Barcelona s’ha consolidat no només com una cita de referència en la qual descobrir part del millor talent musical emergent, sinó també com una fita en el desenvolupament artístic i professional dels músics que hi participen.

L’Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya i la Banda Municipal de Barcelona conviden un any més a debutar amb elles músics que estan iniciant les seves carreres internacionals. L’OBC es posarà en mans de la jove directora mexicana Alondra de la Parra, una de les batutes amb més projecció del moment, la qual dirigirà el pianista estatunidenc Eric Lu i el violoncel·lista madrileny Alejandro Gómez Pareja. La Banda Municipal, per la seva part, donarà l’alternativa als trombonistes Polina Tarasenko i Iván Plaus.

La música coral comptarà, una edició més, amb la participació de dos dels cors joves més importants del país com són el Cor Jove Nacional de Catalunya, que, dirigit per Pere Lluís Biosca, abordarà un repertori amb música dels compositors catalans Mariona Vila, Joan Magrané i Bernat Vivancos, i la Jove Capella Reial de Catalunya, el cor formatiu de música històrica dirigit per Jordi Savall i Lluís Vilamajó, que interpretarà la monumental cicle Membra Jesu Nostri del compositor barroc Dietrich Buxtehude.

Dins de la xarxa de concerts que organitza l’European Concert Hall Organization, L’Auditori acollirà tres recitals de solistes amb acompanyant, cadascun dels quals presentarà l’estrena nacional d’una obra encarregada per la mateixa organització. Els protagonistes d’aquests concerts són el violinista Johan Dalene, que estrenarà l’obra de Tebogo Monnakgotla; la flautista de bec Lucie Horsch, que ens oferirà la composició de Lotta Wennäkoski; i el trompista Ben Goldscheider, el qual realitzarà l’estrena de les obres de Mark Simpson i del compositor català Guillem Palomar.

El Festival Emergents comptarà també amb artistes sorgits de la col·laboració entre L’Auditori i altres institucions musicals del país. La primera d’elles és Joventuts Musicals de Catalunya, amb la soprano Mireia Tarragó i el pianista Eudald Buch. D’altra banda, el Concurs Internacional de Música Maria Canals presentarà el guanyador de l’edició 2019, el pianista Daumants Liepiņš. Finalment, els centres d’estudis musicals superiors ens conviden a descobrir algunes de les noves formacions de jazz sorgides de les seves aules. Són el Toni Mora Big Babo de l’ESMUC, l’Ernest Pipó Negro Spirituals del Taller de Músics i el Premi Extraordinari de Jazz i Músiques Modernes del Conservatori Superior del Liceu.


El Projecte Educatiu i social de L’Auditori: 20 anys revolucionant l'escena musical per a escoles i famílies
El Projecte Educatiu de L’Auditori commemora els 20 anys amb una aposta renovada per la creació, la cooperació i l’aprenentatge en un programa integral que abraça tots els públics.

Aquesta temporada s’estrenarà el nou espectacle Tutti fan piu, amb músiques que van de Txaikovski a The Beatles. Una proposta a la que cal sumar alguns dels clàssics de la casa, com Ma, me, mi...Mozart!, Pica-So, Händel & Friends o Planeta Clarinet. A més d’algunes de les estrenes de les darreres temporades, com Ullsclucs o Out of the [Cage], que posen el focus en la música tradicional i en la contemporània.

Una programació àmplia i pensada per a infants d’edats diverses a la que cal sumar la novetat d’aquesta temporada, Tot plegat, acompanyat per tallers i dos projectes vocals de gran abast com són Cantània i Canta Gran.


Apropa Cultura, 15 anys de música i inclusió
Apropa Cultura és una iniciativa de L’Auditori que, ara fa quinze anys, va obrir les portes de tota la seva programació a persones en situació de vulnerabilitat amb un resultats i experiències impressionants. Per a moltes persones significa compartir per primera vegada la vivència d’un concert amb el públic habitual. El resultat és una experiència d’inclusió i rehabilitadora perquè, sovint, aquestes persones estan situades al marge de la nostra societat.

La vocació de L’Auditori, com a equipament públic al servei del país, ha permès posar tot aquest coneixement i experiència a l’abast d’altres programadors culturals de Catalunya i, d’aquesta manera, aconseguir que moltes més persones d’entitats socials d’arreu del territori se’n puguin beneficiar. Actualment són més de 400 programadors públics i privats i prop de 1000 entitats les que formen part d’aquesta xarxa que es materialitza en el web apropacultura.cat.

Aquesta temporada 2021-2022, Apropa Cultura la dedicarà al col·lectiu de la gent gran en situació d’aïllament o dependència. Es treballarà per tenir propostes adaptades a les seves necessitats i per acostar la cultura i la música.


L’Auditori Digital: un catàleg de gairebé 100 concerts
L’Auditori Digital, la plataforma online de L’Auditori, és un espai audiovisual que, en menys d’un any, ha fet arribar una seixantena de concerts a televisions, mòbils i tauletes dels cinc continents i que ha superat els 3.500 subscriptors.

Una bona mostra d’allò que passa a L’Auditori viatja, gràcies a L’Auditori Digital, a Nova Zelanda, França, Estats Units, Japó –per citar alguns països– internacionalitzant un projecte artístic que des de Barcelona parla al món. També viatgen a través de la xarxa els compositors i artistes que conformen el patrimoni musical català, així com les estrenes i els encàrrecs que veuen la llum per primera vegada a L’Auditori. Més enllà de creuar fronteres internacionals, l’aposta pel digital ha trencat també barreres més properes i s’ha convertit en una eina que garanteix l’accessibilitat a l’equipament i als seus continguts. D’aquesta manera, les escoles han pogut gaudir dels projectes educatius a les aules a través de la plataforma i complementar l’aprenentatge amb tots els materials didàctics (partitures, coreografies, tutorials…) disponibles al canal, però també les persones que tenien dificultats per desplaçar-se o que s’estaven recuperant han pogut viure la música en directe encara que fos des de la distància.

Durant la temporada 21-22 es realitzaran una trentena de concerts en streaming que després romandran al catàleg de L’Auditori Digital, que sumarà, a finals de temporada, gairebé un centenar de vídeos.

Paral·lelament, dins de la plataforma, el Segell Discogràfic de L’Auditori dona cabuda als enregistraments d’estudi que es fan a la casa, ja sigui dels cossos estables - l’OBC i la Banda - com dels àlbums del Projecte Educatiu, el Museu de la Música i altres propostes de L’Auditori.


75è aniversari del Museu de la Música
El Museu de la Música de Barcelona compleix 75 anys aquest 2021. Més de cinc-cents instruments de l’exposició permanent, d’un total de 3.000, ens acompanyen en un recorregut per les propietats del so i la història de la música. Tanmateix, el Museu sona, tant en els audiovisuals de l’exposició com en diferents activitats i concerts. I no només involucra al seu públic com a oient, sinó també el fa participar com actor: descobrint la col·lecció de guitarres amb la taula interactiva, tocant instruments o agafant la batuta per un dia amb la nova instal·lació cinètica Dirigeix l’OBC, Dirigeix la Banda.

Anys de recerca, de restauració i de diverses adquisicions han permès reviure el so de diferents instruments de la col·lecció. Els cicles de concerts i assajos comentats, de petit format i caire íntim, ens apropen músiques d’èpoques i indrets molt diversos, des dels convents de monges del segle XVIII amb l’orgue Pérez Molero fins a la Barcelona del segle XXI amb el piano Steinway. A més dels concerts i assajos oberts, el so del clavicèmbal Zell o el de la viola da gamba Barak Norman han estat plasmats en enregistraments discogràfics recents a càrrec d’intèrprets de renom. El Museu també sona en la programació familiar, en les col·laboracions amb l’Escola Superior de Música de Catalunya i a les xarxes socials, amb vídeos enregistrats durant els concerts, llistes dels àudios que sonen a l’exposició permanent i altres continguts que ofereixen diferents punts de vista sobre les col·leccions.

La relació entre música i natura a l’illa de Nova Guinea i el violinista barceloní Joan Manén protagonitzen les dues mostres de la temporada, a banda de l’exposició dedicada a l’Orquestra Pau Casals, que es perllonga fins al gener.

Descarrega aquí les imatges dels artistes de la Temporada

Descarrega aquí el Dossier de premsa

Descarrega aquí el Llibre de la Temporada

Visualitza el vídeo de la Temporada